Veerle de Vos België, 1962
“De dikke madammen weerspiegelen ons vrouw zijn op een treffende wijze. We zijn wie we zijn. Tevreden om hoe we zijn en te nemen zoals we zijn”
Veerle De Vos, geboren op 3 mei 1962 en woonachtig in Avelgem, België, voltooide in 1982 haar bachelorstudie psychologie. Na enige tijd in het onderwijs te hebben gewerkt, nam ze een drastische wending in haar carrière. Samen met haar echtgenoot richtte ze in 1991 een bank- en verzekeringskantoor op.
Oorspronkelijk had Veerle geen ambities in de creatieve sector, maar een ernstig fietsongeluk in 2004 zorgde voor een betekenisvolle verandering in haar leven. Ze wijdde zich volledig aan beeldende kunst, een passie die ze sindsdien met grote toewijding uitoefent.
Deze levensveranderende ervaring bracht haar nog meer vastberadenheid en enthousiasme in al haar ondernemingen. Ze experimenteert voortdurend met verschillende materialen, kleuren, vormen en thema's. Elk jaar werkt ze met diverse materialen, van klei en polyester tot edelmetaal en brons, en gebruikt ze ook het beroemde marmer uit Carrara.
Veerles kunstwerken beslaan een breed scala aan thema's en materialen, maar de rode draad is de focus op creatie, leven, de mens en de wereld. Haar werken zijn zowel visueel als tactiel aantrekkelijk, uitnodigend tot aanraken, maar tegelijkertijd fragiel en kwetsbaar.
Dit is al zichtbaar in haar vroege werken. Haar innemende vrouwfiguren - de "dikke madammen" - en massieve oerbeesten, vol passie gevormd, belichamen vruchtbaarheid. Deze figuren zijn bewust niet perfect van vorm, maar benadrukken dat ware schoonheid en zuiverheid in de ziel te vinden zijn.