Boutet Canada, 1972
"We moeten de middelen hebben om los te breken en alles achter te laten uit naam van de creativiteit"
Boutet was altijd al onder de indruk van artiesten als Picasso, Haring en Miro en geïnspireerd door zowel de grote traditionele meesters als door eclectische moderne kunstenaars. Boutet: 'Denk je eens in wat Picasso allemaal had kunnen maken als hij toegang had gehad tot een computer!'
Met die gedachte kruipt Boutet achter zijn eigen computer. Hij beheerst de kunst van het illustreren, 3D-grafisch ontwerpen, videoanimeren en schilderen. Zijn visie en diversiteit in opleiding en ervaring komen samen in zijn eigen kunstvorm: digitale beeldhouwkunst.
Boutet's werken bestaan uit klassieke subjecten, afgebeeld met een vooruitziende blik. Met verbluffende verfijndheid bouwt hij zijn personages vanaf de grond op, kiest hij de materialen en brengt hij hen in een individuele emotionele staat, om hen vervolgens in een ongelofelijk ruim licht te zetten.
25 jaar lang bedacht en creëerde Boutet geanimeerde personages voor televisie en online, voor boeken en magazines én voor grote internationale bedrijven als Universal Music, Nintendo, Hallmark, Colgate, Scholastic, het Canadian Olympic Committee en verschillende musea. Zijn personages zijn vertaald naar beeldjes, knuffels en sieraden en zijn logo's werden bakens van beeldidentiteit voor die bedrijven die hem de hoeksteen van hun branding toevertrouwden.
Boutet rondde zijn studie communicatie en design af, ver weg van de bewoonde wereld op het platteland van Lac-Beauport in Quebec. Maar daar stopte zijn opleiding niet. Doorlopend volgt hij talloze online cursussen en studeert hij bij de grootste digitale meesters. Of hij nou in Europa, Azië of de Verenigde Staten zit, via tools als Skype en Facetime weet hij hen te vinden om zijn artistieke leerproces voort te zetten.